Nowy Rok i Nowości w MCS Serwis i Naprawa Maszyn
Nowy Rok i Nowości w MCS Serwis i Naprawa Maszyn to wpis nawiązujący do powracającej już technologii plastikowych dróg…
Część z naszych klientów to jedni z większych wykonawców dróg, po których można poruszać się w Gorzowie Wielkopolskim, jego okolicach jak i całej Polsce.
Dotychczasowy proces budowy drogi jest długotrwały, kosztowny i wymaga ogromnych nakładów zarówno wspomnianych finansów jak i wiedzy, technologi i maszyn budowlanych, maszyn drogowych, maszyny do budowy dróg takich jak m.in: koparki, koparko ładowarki, równiarki, wywrotki, spychy i walce drogowe czy rozściełacze asfaltu.
Najwięksi producenci tacy jak JCB, Volvo, Mercedes, Komatsu, Atlas, Cat czy inni – dwoją się i troją by maszyny wytrzymywały obciążenie prac jakie musi wykonać.
Co chwila powstają nowe, coraz to nowsze modele wspomnianych maszyn budowlanych czy maszyn drogowych….
A zadań do wykonania przy budowie drogi jest cała masa.
W skrócie wygląda to następująco:
- Usunięcie warstwy humusu, a w przypadku remontu stałych dróg asfaltowych, skruszenie starej konstrukcji drogowej
- Wyrównanie terenu
- Stabilizacja gruntu
- Poprawnie wykonana stabilizację należy pielęgnować wodą przez kilka kolejnych dni
- Wykonanie wszelkich instalacji drogowych (np: studzienki, ciągi instalacji)
- Kontrola jakości
- Ułożenie warstwy ścieralnej ( warstwa wierzchnia – najczęściej nawierzchnia z mas bitumicznych, asfaltobeton, beton, kostka brukowa
Dodatkowo warto zauważyć że średnio szacowany koszt budowy 1 km drogi (informacje z wykonanych inwestycji) to około 1-1,5 mln za km drogi z tzw. pełnym oporządzeniem.
Dlatego idąc z duchem czasu, może warto zastanowić się nad alternatywą w aktualnym budownictwie drogowym.
A takim dobrym zamiennikiem dotychczasowych dróg może być pomysł z przed kilku lat – który świetnie się rozwija, jest ciągle doskonalony i ma wiele innych zalet.
Mowa tu o PLASTICROAD – drogi przyszłości wykonane z tworzywa sztucznego, otrzymanego z recyklingu. Czyli utylizując odpady zyskujemy materiał na nowe drogi.
Zalet dróg tego typu jest cały ogrom. Jednak najważniejsze z nich to:
- do zastosowania na słabych glebach, np. piaszczystych, czy podmokłych.
- odporne na temperatury od -40 do +80 st. C,
- odporne na czynniki chemiczne, jak sól używana zimą
- wszystkie instalacje prowadzone są w „wnętrzu” drogi
- panelowe układanie (zakłada się iż wymaga ono jednego HDS-a i 2 osób)
- woda odprowadzana jest pod powierzchnię jezdni
- wg. producenta żywotność takiej drogi jest 3 razy dłuższa niż dróg bitumicznych
- wykonanie w pełni z materiałów uzyskanych z recyklingu
- montaż drogi jest około 70% szybszy
- gdyby zważyć drogę jest ona o 4 razy lżejsza niż bitumiczna
Firma planuje w 2018 roku zakończyć jeden z projektów gdzie owa droga jest w pełni wykonana z ich produktu na odcinku kilkudziesięciu kilometrów.
Tego typu przedsięwzięcie może być nie lada gratką dla naszych dotychczasowych budowniczych – ponieważ nie powinno być problemu w czasach gdzie wszystko co EKO jest promowane.
Dlatego warto zastanowić się nad dotacjami na innowacje, ekologie i zakupić zarówno sam produkt jak i maszyny niezbędne do realizacji takich inwestycji.
Biorąc pod uwagę chęć oszczędzania przez nasze samorządy – myślę że mogą chcieć zminimalizować koszty a otrzymać produkt o kilka razy lepszy – otrzymując przy tym nie małą refundację kosztów z Unii Europejskiej.
Temat pozostawiam specjalistom do przemyślenia….
Nowy Rok i Nowości w MCS Serwis i Naprawa Maszyn to także nowe zlecenia w naszej firmie, nowe działania rozwojowe, nowe maszyny…
Zapraszamy do działu REALIZACJE gdzie możecie śledzić nasze aktualne prace.