Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje
Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje
W roku pojawił się temat innowacyjny w drogownictwie czy budowie dróg.
A dokładniej goniąc za ekologią powstał pomysł o budowie dróg z wykorzystaniem recyklingu.
Recykling ten dotyczyć miał zużytych opon!
Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje. Czyli co i jak?
Z informacji jakie udało nam się znaleźć wynika iż technologia ta nie jest jednak taka nowa – jednak nowością jest w naszym kraju.
Mieszankę asfaltową z dodatkiem miału ze zużytych opon wynaleziono w USA w latach 50.
Jak widać technologia się sprawdziła i trafiła w sam środek EKOSZAŁU.
Jednak patrząc na tą technologię – nie jest to kolejny trendy ekobubel.
Drogi wykonane w technologie z użyciem starych opon to pomysł :
- zużyte opony i ich recykling
- zmniejszenie zużycia ropy do produkcji asfaltu
- ogromne korzyści w zakresie eksploatacji takich dróg
Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje. Zalety
Nawierzchnia wykonana w tej technologii to zalety takie jak:
- od 15% do 20% zwiększenie żywotności nawierzchni
- mniejsze nakłady na konserwację drogi ze względu na jej rzadsze ale prostsze i szybsze naprawy
- zwiększenie szybkości wykonania o nawet 50%
- odporność na mrozy,zamarzanie i deszcze
- odporność na wysokie letnie temperatury oraz na zimowe mrozy – elastyczność nawierzchni wręcz gwarantuje brak spękań i uszczerbków w nawierzchni
- bardzo dobre odprowadzanie dużych ilości wody
- znaczne zwiększenie przyczepności pojazdów poruszających się po tej nawierzchni – nawet gdy jest mokra
- o 25% krótsza droga hamowania pojazdów
- użytkowanie o kilkanaście decybeli cichsze niż w przypadku dróg asfaltowych
Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje. Fakty
Nawierzchnie takie produkują już polskie firmy zlokalizowane w Pruszkowie i Chełmie.
Takie drogi buduje się już np. w Szwecji i mimo ich klimatu sprawują się lepiej niż nasze drogi wykonane w asfalcie.
W Polsce w tej technologi wykonano już część odcinka S7 oraz odcinek drogi w Pruszkowie.
Przewiduje się że najtrudniejszym elementem było wprowadzenie tego produktu na polski rynek – teraz już tylko instalować takie nawierzchnie. Specjaliści przewidują iż najbliższe lata w branży budowlanej czy budownictwa drogowego będą przełomem w zastosowaniu technologii „asphalt-rubber”.
Pionierem w stosowaniu tej technologi jest narazie firma STRABAG i LOTOS.
Zastosowanie takiej technologii pozwoli znaleźć sposób na recykling zużytych opon, których rocznie w Polsce jest około 350 tysięcy ton. Zapobiegnie to również powstawaniu dzikich wysypisk opon.
Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje. Co dalej?
Przewiduje się iż produktem tym zainteresowane będą firmy budowlane zajmujące się produkcją i wykonawstwem nawierzchni drogowych.
Napewno pojawi się również potrzeba unowocześnienie i dostosowania do tej technologii maszyn drogowych czy maszyn budowlanych.
Wiadomo iż stan dróg w Polsce pozostawia wiele do życzenia – a gdy już jakieś zostaną naprawione, szybko poddają się degradacji i zniszczeniom.
Zastosowanie technologii „asphalt-rubber” – użytkownikom zapewni większy komfort i dobre drogi na dłużej, wykonawcom na minimalizację kosztów dzięki lepszej konserwacji i eksploatacji a środowisku na oczyszczenie się z odpadu jakim są stare opony.
Takie rozwiązanie do idealny recykling dla drogowców !
Poniżej zapraszamy do kilku filmów z zastowania tej technologii.
W każdym razie – przy każdej technologii nasz warsztat MCS Naprawa Maszyn Budowlanych i Hydraulika siłowa, wykona serwis, przeglądnie i naprawi Państwa maszyny budowlane, maszyny drogowe, maszyny leśne, maszyny rolne, dźwigi, żurawie, podnośniki itp.
Zapraszamy
ul. Piłkarska 25
66-400 Gorzów Wielkopolski