Styczeń 31 2019 0Komentarz

Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje

Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje

Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje

W roku pojawił się temat innowacyjny w drogownictwie czy budowie dróg.

A dokładniej goniąc za ekologią powstał pomysł o budowie dróg z wykorzystaniem recyklingu.

Recykling ten dotyczyć miał zużytych opon!

Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje. Czyli co i jak?

Z informacji jakie udało nam się znaleźć wynika iż technologia ta nie jest jednak taka nowa – jednak nowością jest w naszym kraju.
Mieszankę asfaltową z dodatkiem miału ze zużytych opon wynaleziono w USA w latach 50.

Jak widać technologia się sprawdziła i trafiła w sam środek EKOSZAŁU.

 

Jednak patrząc na tą technologię – nie jest to kolejny trendy ekobubel.

Drogi wykonane w technologie z użyciem starych opon to pomysł :

  1. zużyte opony i ich recykling
  2. zmniejszenie zużycia ropy do produkcji asfaltu
  3. ogromne korzyści w zakresie eksploatacji takich dróg

 

Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje. Zalety

Nawierzchnia wykonana w tej technologii to zalety takie jak:

  • od 15% do 20% zwiększenie żywotności nawierzchni
  • mniejsze nakłady na konserwację drogi ze względu na jej rzadsze ale prostsze i szybsze naprawy
  • zwiększenie szybkości wykonania o nawet 50%
  • odporność na mrozy,zamarzanie i deszcze
  • odporność na wysokie letnie temperatury oraz na zimowe mrozy – elastyczność nawierzchni wręcz gwarantuje brak spękań i uszczerbków  w nawierzchni
  • bardzo dobre odprowadzanie dużych ilości wody
  • znaczne zwiększenie przyczepności pojazdów poruszających się po tej nawierzchni – nawet gdy jest mokra
  • o 25% krótsza droga hamowania pojazdów
  • użytkowanie o kilkanaście decybeli cichsze niż w przypadku dróg asfaltowych

 

Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje. Fakty

Nawierzchnie takie produkują już polskie firmy zlokalizowane w Pruszkowie i Chełmie.

Takie drogi buduje się już np. w Szwecji i mimo ich klimatu sprawują się lepiej niż nasze drogi wykonane w asfalcie.

W Polsce w tej technologi wykonano już część odcinka S7 oraz odcinek drogi w Pruszkowie.

Przewiduje się że najtrudniejszym elementem było wprowadzenie tego produktu na polski rynek – teraz już tylko instalować takie nawierzchnie. Specjaliści przewidują iż najbliższe lata w branży budowlanej czy budownictwa drogowego będą przełomem w zastosowaniu technologii „asphalt-rubber”.

Pionierem w stosowaniu tej technologi jest narazie firma STRABAG i LOTOS.

Zastosowanie takiej technologii pozwoli znaleźć sposób na recykling zużytych opon, których rocznie w Polsce jest około 350 tysięcy ton. Zapobiegnie to również powstawaniu dzikich wysypisk opon.

 

Drogi ze zużytych opon – ekologia, przyszłość, innowacje. Co dalej?

Przewiduje się iż produktem tym zainteresowane będą firmy budowlane zajmujące się produkcją i wykonawstwem nawierzchni drogowych. 
Napewno pojawi się również potrzeba unowocześnienie i dostosowania do tej technologii maszyn drogowych czy maszyn budowlanych.

Wiadomo iż stan dróg w Polsce pozostawia wiele do życzenia – a gdy już jakieś zostaną naprawione, szybko poddają się degradacji i zniszczeniom. 

Zastosowanie technologii „asphalt-rubber” – użytkownikom zapewni większy komfort i dobre drogi na dłużej, wykonawcom na minimalizację kosztów dzięki lepszej konserwacji i eksploatacji a środowisku na oczyszczenie się z odpadu jakim są stare opony.

 

Takie rozwiązanie do idealny recykling dla drogowców !

Poniżej zapraszamy do kilku filmów z zastowania tej technologii.

  1. ODCINEK S7 z użyciem nowoczesnej nawierzchni
  2. ASPHALT RUBBER – wykonastwo
  3. ODCINEK drogi w Pruszkowie 

 

W każdym razie – przy każdej technologii nasz warsztat MCS Naprawa Maszyn Budowlanych i Hydraulika siłowa, wykona serwis, przeglądnie i naprawi Państwa maszyny budowlane, maszyny drogowe, maszyny leśne, maszyny rolne, dźwigi, żurawie, podnośniki itp.

Zapraszamy

ul. Piłkarska 25

66-400 Gorzów Wielkopolski