März 07 2019 0Comment

Opony bieżnikowane – wady i zalety

Opony bieżnikowane – wady i zalety

Opony bieżnikowane – wady i zalety

Pewnie każdy z was słyszał już o zyskujących na popularności oponach bieżnikowanych tak zwanych „nalewkach”.

Opony te funkcjonują na rynku motoryzacji głównie w transporcie ciężarowym, ale także i stosuje się je do maszyn budowlanych, maszyn drogowych czy rolniczych.

A ostatnim czasy – ogromną popularność zyskują na rynku samochodów osobowych.

Oczywiście o tych oponach krąży wiele opowieści w części potwierdzonych a w części niestety ale mitów, które nie wiadomo gdzie i jak miały swój początek.

Poniżej przedstawiamy kilka mitów, które rozstały obalone:

  • Kół z założonymi oponami bieżnikowanymi nie da się wyważyć. NIE PRAWDA Może zdarzyć się jednak że ich wyważenie będzie wymagało dodatkowych odważników – jednak jest to zależne od producenta i konkretnej opony/koła.
  • Profil opon bieżnikowanych musi zostać dobrany w inny sposób niż w przypadku opon standardowych. NIE PRAWDA, jedyna zauważalna dla nas różnica to często większy/głębszy bieżnik.
  • Zakup opon używanych jest tańszy niż opony bieżnikowane. NIE PRAWDA.
    Może zdarzyć się że ich ceny będą zbliżone, jednak za dobre opony używane, ze stosunkowo małym rocznikiem, nie zapłacimy prawie nigdy tyle co za praktycznie nowe bieżnikowane.

A często zdarza się iż w używanych oponach można trafić liczne dziury i uszkodzenia, które pojawiają się dopiero po pewnym czasie ich użytkowania. (opinia subiektywna)

  • Opony bieżnikowane przy napędzie 4×4 źle przenoszą napęd przy tym ograniczając wydajność silnika. NIE PRAWDA

 

Opony bieżnikowane – co to jest?

Opony bieżnikowane to opony na których wykonano zabieg pozwalający na odzyskanie pierwotnych właściwości opony.

Odbywa się to poprzez wykonanie/nałożenie nowego bieżnika, lub jego pogłębienie.

Opony takie można rozpoznać po napisie po prostu „Opony bieżnikowane” lub „Regroovable” a także „Retread”.

W Polsce bieżnikuje się około 100 tys. Opon w przypadku samochodów ciężarowych.

W procesie bieżnikowania odtwarza się max. 30% masy opony co znacznie wpływa na ochronę środowiska.

Wyróżnia się metodę bieżnikowania na gorąco oraz na zimno.

Więcej o ich cechach charakterystycznych znajdą Państwo w licznych artykułach na portalach motoryzacyjnych.

Opony bieżnikowane – wady

Przejdźmy teraz do tematu, który najbardziej interesuje każdego zgłębiającego temat opon bieżnikowanych.

A dokładniej jeśli chodzi o wady:

  • Szybsze zużycie
  • Istnieje zwiększone statystyczne prawdopodobieństwo że opona bieżnikowana szybciej ulegnie usterce niż opona nowa
  • Wzrost długości drogi hamowania
  • Spadek przyczepności
  • Zmniejszenie prędkości maksymalnej
  • Wzrost głośności jazdy przy większych prędkościach

 

Opony bieżnikowane – zalety

A teraz kilka dobrych słów:

  • Cena, cena i jeszcze raz cena. Zdarza się że opony te są kilkukrotnie tańsze niż ich oryginalne odpowiedniki.
  • Opony te muszą spełnić szereg wymogów wytrzymałościowych i bezpieczeństwa by mogły zostać wprowadzone do sprzedaży i uzyskać odpowiednie certyfikaty
  • Często można spotkać się z głębszym bieżnikiem niż opony standardowe
  • Dużo bardziej ekologiczny proces wytwarzania takich opon
  • Gwarancja najczęściej 24 miesiące, a czasem nawet 120 miesięcy!

Opony bieżnikowane – opinia MCS Machinery Construction Service Sp. Z o.o.

Cóż, jeżeli chodzi o nasze zdanie w tym temacie…

Co do używania tych opon w samochodach osobowych mamy jeszcze pewnie zastrzeżenia.

Pewnie dlatego iż rynek ten jest jeszcze na etapie rozwoju – raptem 5% całości produkcji opon bieżnikowanych.

Poczekamy aż technologia się rozwinie, usprawni i stanie się jeszcze bardziej bezpieczna.

Chociaż znamy takich użytkowników którzy korzystają z takich opon wiele lat i do tej pory nic złego się nie wydarzyło.

Nie było też żadnych uwag w stosunku do ich eksploatacji.

Ale niewątpliwie trzeba sprawdzać gdzie takie opony i od kogo się zakupuje.

Natomiast w przypadku opon dla maszyn budowlanych czy pojazdów ciężarowych.

Może być to dobre rozwiązanie.

W USA instytucje rządowe mają nawet prawny obowiązek bieżnikować opony w samochodach służbowych, a nawet w autobusach szkolnych.

Co za tym idzie nie martwią się o bezpieczeństwo.

Dlatego zwracając uwagę na koszty i możliwość ich minimalizacji, na pewno lepszym rozwiązaniem jest używanie dobrych opon bieżnikowanych niż nie zmienianie ich w ogóle i używanie „slików” często tak zniszczonych iż sami jesteśmy zdumieni iż nadają się jeszcze do użytku.

Wtedy też często zalecamy klientowi ich wymianę.

Warto zauważyć iż opony bieżnikowane dla maszyn budowlanych wykonywane są nowoczesnymi metodami.

Ich wykonanie jest w naprawdę wysokiej jakości.

Cały proces produkcji wykonywany jest pod nadzorem systemu komputerowego jak i czynnika ludzkiego.

Do produkcji nowych bieżników wykorzystuje się mieszanki gumowe stosowane np. przez Continental.

Wzory bieżników są wręcz idealnie zachowane.

Do regeneracji trafiają tylko opony wyselekcjonowane, poddane szczegółowej i rygorystycznej kontroli, otrzymują certyfikaty np.: ISO 9001 oraz objęte są wielomiesięczną gwarancją.

 

Dlatego mamy prawo sądzić iż takie rozwiązanie jest dobrą alternatywą dla opon nowych czy używanych.

Jednakże najlepiej przekonać się osobiście zakupując jeden komplet i po prostu go użytkując.

Co do producentów i sprzedawców – zalecamy korzystanie z takich którzy mogą pochwalić się wieloma certyfikatami związanymi bezpośrednio z produkcją takich opon.

Zachęcamy do zgłębienia tematu.

Jedna sprawa jest pewna i potwierdzona przez testy oponiarskie.

Nowa opona bieżnikowana jest zdecydowanie lepsza niż najlepsza markowa,
ale zużyta w 50% – o skuteczności ogumienia decyduje wysokość bieżnika, inne parametry maja już mniejsze znaczenie.